Іноземний бізнес відмовляється продовжувати працювати в Росії через війну, яку вона розв'язала проти України. Досить часто західні компанії залишають російський ринок, не чекаючи на введення відповідних санкцій проти країни-агресора, однак є не менш відомі бренди, які продовжують працювати в Росії, тим самим фінансуючи агресію проти України.
"Апостроф" з'ясовував, як змусити світові компанії не працювати у Росії.
Українці мають намір оголосити бойкот компаніям, які роблять бізнес на крові дітей та фінансово беруть участь у смертовбивстві. Відповідні заклики поширюються у соціальних мережах. Наприклад, це стосується товарів фірми Danone та супермаркетів "Ашан" (Auchan). Причому, деякі громадяни налаштовані настільки рішуче, що вирішили не купувати продукцію таких компаній навіть в умовах продуктового дефіциту, викликаного війною.
Ясна річ, що бойкот не обмежується лише продуктами харчування. Особливе обурення в українців викликала французька мережа будівельних магазинів Leroy Merlin, яка, як і супермаркети "Ашан", контролюється сім'єю Мюльє (Mulliez).
Leroy Merlin уславилася ще й тим, що відключила український офіс від корпоративного зв'язку. Не можна нічого стверджувати бездоказово, але напрошується лише одне пояснення – таким чином усуваються можливі критичні висловлювання співробітників про те, що компанія підтримує країну-агресора та війну, яку вона веде.
Бізнесмен та активіст Денис Довгополий організував у Facebook флешмоб із засудженням сім'ї Мюльє. Він нагадав, що компанії, які під час Другої світової війни співпрацювали з нацистською Німеччиною, зазнали остракізму. У зв'язку з цим він пропонує просувати у світовому, зокрема, французькому суспільстві наступний меседж: "Якщо Путін - новий Гітлер, то Familiale Mulliez - нові союзники нового Гітлера".
Інвестиційний банкір і фінансовий аналітик Сергій Фурса згоден з тезою, що Україна має продовжувати чинити тиск, як на самі компанії, котрі не припиняють контактів з Росією, так і на світову спільноту, щоб вона засудила колаборантів.
"На них треба тиснути. І цей тиск, насправді, працює. Потрібно тиснути, як в Україні, так і по всьому світу, причому, на даному етапі, напевно, ефективніше за межами України, тому що зараз наш ринок для них все одно під питанням", - сказав він у коментарі "Апострофу".
Дійсно, багато компаній, які спочатку збиралися продовжувати вести бізнес у РФ, під тиском громадської думки у своїх країнах переглядали плани на користь відходу з цього токсичного ринку, або принаймні на користь призупинення роботи на ньому.
"Ми бачимо це на прикладі Air Serbia, яка спочатку збільшила кількість рейсів (до Росії), а зараз взагалі відмовилася літати. Ми бачимо це на прикладі Raiffeisen Bank, який заявив, що продовжить у Росії працювати, а зараз каже, що готовий розглядати всі опції аж до продажу банку (має в Росії "дочку" "Райффайзенбанк")", - каже Фурса.
Сюди ж можна віднести і найбільших світових виробників шин Pirelli і Michelin, які після довгих коливань все ж таки зважилися зупинити роботу в Росії (ці дві компанії, як і Raiffeisen Bank і деякі інші, внесені до списку 50 брендів-колаборантів). Цілком імовірно, що список відмовників буде поповнюватися.
При цьому деякі компанії зайняли половинчасту позицію: вони заявляють, що припиняють роботу в РФ, але з країни не йдуть. Так, наприклад, вчинила корпорація McDonald's - її ресторани в Росії закриті, але протягом трьох місяців російські співробітники отримуватимуть зарплату.
"Це вже був великий крок (закрити ресторани - "Апостроф"). Але треба продовжувати тиснути, щоб вони через три місяці не повернулися. Хоча мені складно зрозуміти, як вони зможуть повернутися. Але якщо у них такі думки будуть, треба цього не допустити", - зазначає Сергій Фурса.