22 липня поточного року, після складних перемовин, за участі ООН та Туреччини були підписані два погоджених меморандуми про безпечне постачання українського зерна на світовий ринок за умов, коли триває російсько-українська війна, у тому числі на морі, та обидва меморандуми мають діяти 120 діб.
Вже наступної доби, російськими загарбниками було здійснено обстріл інфраструктури Одеського морського торговельного порту, а трохи згодом заступник голови МЗС агресора Андрій Руденко заявив, що розрив «зернової угоди» відбудеться, якщо будуть перешкоди з вивезенням сільськогосподарської продукції саме «з росії». Зазначене відомство окупантів також «не виключило» можливість розірвання домовленостей про вивезення українського зерна, якщо «учасники перешкоджатимуть вивезенню російського зерна», пише сайт АРК.
Станом на 13 серпня, за даними Мінінфраструктури України, під час реалізації зазначеної ініціативи Туреччини та ООН, вже 16 суден вирушили з українських портів, контрольованих українською владою маючи на борту 450 тисяч тонн аграрної продукції.
Та водночас трохи раніше вдалося встановити 87 суден, які були використані росією для перевезення зерна через країни Близького Сходу, зокрема, вкраденого в Україні. Асоціація реінтеграції Криму докладно повідомляла про те, як окупанти злочинно вивозять зерно з Херсонської, Харківської та Запорізької областей на територію окупованого Криму та самої росії.
При цьому агресор прагне дискредитувати реалізацію вказаної ініціативи. Згідно заяв офіційних посадових осіб агресора та поширюваних ним тез «журналістського пропагандистського розслідування» агентства «Супутник», масово тиражованих у підконтрольних агресору медіа, з 12 торговельних суден начебто лише два пішли в бідну Африку, а інші – «в багату Європу». Тобто російські спецслужби поширюють фейковий наратив про те, що нібито «росію намагаються обдурити», що своєю чергою нібито «розв’язує їй руки».
Особливо цікаво було читати у наведеному «розслідуванні» посилання на дані морського інформаційного ресурсу Marine Traffic. Чомусь згадалися події до ескалації агресії, коли росіяни відверто знущалися над цим ресурсом. Таких фактів було багато, але зупинимося на кіберінциденті, який був зареєстрований Центром кіберзахисту Держспецзв’язку України 18 червня 2021 року.
Тоді було зафіксовано злочинне втручання у роботу автоматизованих систем, мереж електрозв’язку, комп’ютерних мереж та інформаційних ресурсів, які використовують дані автоматизованої ідентифікаційної системи (AIS, Automatic Identification System) для викривлення інформації про реальне місцезнаходження надводних об’єктів у Чорному та Азовському морях.
Зокрема агресор тоді здійснював вплив на системи ескадрених міноносців США «USS Laboon» та «USS Ross», а також фрегата керованої ракетної зброї Нідерландів «Evertsen» та есмінця Великобританії «Defender» під час підготовки та проведення міжнародних військових навчань «Sea Breeze 2021», співорганізатором яких була й Україна.
Прикладом, в інформаційному ресурсі Marine Traffic хибно відображався есмінець США «Laboon» начебто в Азовському морі, при його фактичному знаходженні, згідно відкритих джерел, в районі румунського порту Констанца, а інші судна також фейково висвічувалися нібито «в Криму» або ж біля окупованого півострову.
При цьому фахівці виявили, що технічний функціонал ресурсу посилався на первинну інформацію отриману з берегової базової станції AIS 5837, яка знаходиться у Новоросійську. Тобто дії росіян були настільки некомпетентні та безглузді, що вони не виправили навіть «слід» інформації від підконтрольної їм станції.
Але повернемося до «журналістського розслідування» та маніпулятивних заяв МЗС агресора. Станом на 24 лютого, коли почалася ескалація бойових дій у тривалій російсько-українській війні, в чорноморських портах України перебувало більше десятка торговельних суден, які за діючими договорами вже були завантажені продовольством, та навіть мали опечатані трюми. Для подальшої роботи портів очевидно необхідним є звільнення спеціалізованих причалів для завантаження зерном.
Зазначимо, організований за сприяння ООН та за посередництвом Туреччини міжнародний гуманітарний коридор з морських портів України до турецьких проток передбачає звільнення спочатку причалів прилеглих до зернових терміналів і портових елеваторів від суден, які були завантажені зерном та заблоковані рф після ескалації збройної агресії росії проти України з 24 лютого.
Усі ці судна мали на борту вантаж, призначений до розвантаження покупцям у тих країнах, представники яких купили його ще до 24 лютого, до початку активних воєнних дій. Тобто, ніяких порушень домовленостей тут немає.
Лише після відходу даних суден з України, портові елеватори гіпотетично могли почати відвантаження на судна, що прибули для здійснення перевезень зерна в країни, які найбільш гостро потребують продовольства. Які саме країни найбільш гостро потребують продовольства, покаже статистика ООН після постачання зерна в ці країни за відповідною програмою.
Також уточнимо, що й кукурудза й рослинна олія є продовольством, на яке розповсюджується «зернова угода», та нагадаємо, що за оцінками ООН, понад одна п’ята населення Землі, до 1,7 мільярдів осіб, можуть зіткнутися з голодом і злиднями саме через повномасштабну російську агресію проти України.
Тому усі фейкові «розслідування» росіян є маніпуляцією, жодних порушень меморандуму, підписаного Україною в липні у Стамбулі немає, а агресору слід не зловживати згадками про систему Marine Traffic, що зазнає постійних незаконних втручань від російських спецслужб.