Що нині відбувається з рухомим складом столичної підземки, коли відновлять будівництво метро на Виноградар та як забезпечать вагонами додаткові станції «Вечірньому Києву» розповів начальник КП «Київський метрополітен» Віктор Брагінський.
Наразі в умовах дуже обмеженого фінансування й через старіння поїздів підземки столичний метрополітен шукає будь-які можливості його оновити. У київському метро є вагони ще 1973 року побудови. Загалом близько 80 відсотків вагонів застарілі.
Нині КП «Київський метрополітен» у переговорному процесі з Європейським інвестиційним банком щодо коштів на модернізацію 220 вагонів метро й придбання 95 нових. Орієнтовна вартість проєкту — 450 млн євро. Загалом у Київському метрополітені планується оновити до 40% рухомого складу коштом кредиту від ЄІБ.
Процес триватиме й надалі, а поки у великій пригоді стала допомога польських друзів, що надіслали 60 вагонів.
Віктор Брагінський. Фото: Олексій Самсонов
— Як тільки ми отримали першу партію вагонів з Польщі, то почали опрацьовувати питання адаптації одного поїзда під нашу інфраструктуру. Технічний та кадровий потенціал дозволив нам виконати цю роботу, — говорить Віктор Брагінський.
Ми замінили вісі з колісною складовою під нашу колію, адаптували систему керування поїздів й таке інше. Наголошу: від польських колег ми отримали дуже сильну підтримку. Адже 650 вагонів Київського метрополітену працюють ще з радянських часів. І сьогодні в нас немає запчастин для їх підтримки.
Тому допомога Варшави надважлива для ремонту рухомого складу метро Києва. У наступному році фахівці профільного інституту нададуть висновок: які вагони вже не мають права використовуватися на лініях метро. Від цього залежатиме, скільки ще вагонів ми зможемо адаптувати для роботи підземки.
Нагадаю, що беремо кузови від вагонів з Польщі, а всю підвагонну частину робимо з тих деталей київських вагонів, що виходять з експлуатації.
Надалі фахівці складуть перелік деталей та вузлів, які будуть сформовані в резерв запчастин — для проведення поточних та капітальних ремонтів вагонів столичного метро.
Як стало відомо «Вечірньому Києву» метрополітенівці оцінюють запчастини від донорів — польських вагонів — приблизно у 15 мільйонів гривень.
— Поясніть, будь ласка, чи рухається нині будівництво метро на Виноградар?
— Відомо, що з початку війни будівництво було зупинене, адже не було можливості працювати на об’єкті. З початку 2023 року підрядник відновив роботи на відкритій ділянці — у котлованах, щоби усунути загрозу сповзання ґрунту. Підрядник зробив кріплення котловану й на сьогодні роботи не проводяться тому, що йде коригування проєкту.
Крім того, будуть оголошені нові торги на визначення нового підрядника, адже нинішній договір не буде дійсним після коригування проєкту. От після цього ми відновимо будівництво.
Ми завжди наголошуємо, що метро на Виноградар збудують. Але на терміни впливає війна, відсутність коштів, відсутність більшості будівельників, що мобілізовані до лав ЗСУ. Це все впливає на терміни. Метро буде побудоване з гарантією у 100 відсотків, але воно буде тоді, коли пройде коригування, експертиза й коли підрядник зможе відновити роботи.
— Якщо в майбутньому запустять дві станції метро на Виноградар, скільки вагонів потрібно буде додати на зелену гілку?
— У нас зараз на стадії завершення тендерна процедура на 50 вагонів за кредитом ЄБРР. Саме з цієї партії вагони передбачені для забезпечення зеленої гілки метро з урахуванням побудованих станцій. Я вважаю, що коли ці вагони прийдуть, ми вже завершимо будівництво й забезпечимо гілку рухомим складом для збереження інтервалу руху.
Нагадаємо, від 1 листопада зеленою гілкою метро почали курсувати варшавські вагони.