Військовослужбовець пропав безвісти чи потрапив у полон: як діяти рідним?

Джерело:  vchasnoua.com  /  12:00, 27 Вересня 2022

Не варто одразу панікувати, якщо людина не виходить на зв’язок, можливо, причиною цього може бути відсутнє мобільне покриття, розряджений телефон через відсутність електроенергії тощо

Координаційний штаб з питань поводження з військовополоненими розробив поради для близьких українських воїнів.

Документи, які варто зібрати родині Захисника

Після того, як людину зарахували до ЗСУ/ТРО/Нацполіцію, близьким рекомендують зібрати таку інформацію:

  • прізвище, ім’я та по батькові
  • дату народження
  • копію паспорта
  • контактні дані місця постійної дислокації військової частини
  • контактні дані військкомату, з якого був мобілізований Захисник
  • назву та номер військової частини чи підрозділу проходження служби
  • посаду та звання, військово-облікову спеціальність (якщо відомо)
  • особовий номер (індивідуальний податковий номер), номер військового квитка чи тимчасового військового квитка (скан-копію) чи жетону
  • прізвище, ім’я та по батькові та контакти колег по службі, побратимів
  • прізвище, ім’я та по батькові та контакти безпосереднього командира
  • прізвище, ім’я та по батькові, контакти командира частини
  • телефон гарячої лінії частини, бригади, угруповання

Якщо зв’язку із військовим немає

Якщо людина не виходить на зв’язок кілька днів, не варто одразу панікувати. На місці може бути відсутнє мобільне покриття, розряджений телефон через відсутність електроенергії тощо.

Перш за все, варто сконтактуватися з колегами по службі, які можуть бути поряд, безпосереднім командиром, командиром частини.

Якщо із частини вам повідомляють, що Захисник знаходиться на бойовому завданні та не є зазначеним в переліку безвісти відсутніх, полонених, загиблих, поранених тощо - зберігайте спокій та очікуйте, коли Захисник вийде з вами на зв’язок, в іншому випадку - через 2 дні повторно зверніться до частини, щоб уточнити інформацію.

Зник безвісти за особливих обставин

Алгоритм дій родини:

У випадку тривалої втрати зв'язку із Захисником (3 дні і більше), варто зв'язатися з військовою частиною (гаряча лінія, безпосередній командир, командир частини) та дізнатися причину відсутності зв’язку із Захисником.

Також збережіть номер телефону, з якого військовий останній раз виходив на зв’язок з вами. При отриманні усної інформації від безпосереднього командира, колег, командира частини, по гарячій лінії, що Захисник зник безвісті чи у випадку ситуації з постійною втратою зв'язку від 3 діб і більше, варто одразу дізнатися подробиці останнього місця перебування Захисника, обставини ситуації, після чого пропав зв’язок, інформацію про координати, де був останній раз на зв'язку, за якими координатами був направлений і т.і.

По можливості, максимально точно виясніть та зафіксуйте координати місця події, після якої було втрачено зв’язок із Захисником.

Встановіть зв’язок із територіальним центром комплектування та соціальної підтримки (в минулому - військкоматом), з якого була мобілізована особа, перевірте наявність/відсутність повідомлення від частини про підтвердження статусу Зниклого безвісти або зверніться до установи, організації, де служить Захисник (Головні Управління Національної поліції області, райвідділки національної поліції, обласні ГУ СБУ, ГУ ДСНС та інші).

В інтернеті є українські ресурси, які дають можливість самостійно виконати запити з проханням знайти особу. Посилання на ресурси нижче (клікайте та переходьте):

Телеграм-канали для пошуку людей

Українські сервіси з пошуку зниклих або загиблих

Важливо!

Не публікуйте у соцмережах світлини Захисника у військовій формі з локацією останнього місця його перебування (зникнення) та вказанням номера військової частини. Розголос цієї інформації може нашкодити здоров’ю чи життю Захисника, або створити перешкоди його пересуванню. Трапляються випадки, коли місцеві жителі переховують Захисників або ж вони самостійно намагаються вийти з оточення у цивільному одязі.

Якщо військовослужбовець потрапив у полон чи заручники

Якщо ви вже отримали усну інформацію від безпосереднього командира, колег, командира частини, від працівників за місцем служби по гарячій лінії, що Захисник потрапив у полон, чи у випадку отримання такої інформації від самого полоненого Захисника, від ворожих осіб, які його захопили у полон тощо, отримання відомостей з мережі інтернет (YouTube, Telegram чати, веб-сайти новин, у т.ч., варто з’ясувати всі подробиці місця перебування Захисника, інформацію про координати, де він був помічений /зафіксований на фото- чи відеоматеріалах, коли був останній раз на зв'язку, за якими координатами був направлений і т.і.)

Родичам необхідно зібрати всі можливі факти і докази, необхідні для розшуку людини - скріншоти повідомлень, аудіозаписи розмов, відео з камер спостережень, відео з ворожих ресурсів тощо та надати ці відомості у відповідні установи (організації).

1. Родині необхідно звернутися до Національного інформаційного бюро (якщо ще не зверталися);

2. Звернутися до Об’єднаного центру з пошуку та звільнення полонених при СБУ:

телефоном +38 (067) 650 83 32; +38 (098) 087 36 01 або листом на ел. адресу: united.centre.ssu@gmail.com;

3. Подати заяву до територіального підрозділу поліції про безвісно зниклих громадян, їх викрадення або потрапляння у полон (якщо ви ще не подавали). Зафіксувати реєстраційний номер заяви, а також забрати витяг із ЄРДС, де буде зазначено ПІБ слідчого. За кожним фактом зникнення, викрадення або потрапляння у полон органом досудового розслідування відкривається кримінальне провадження. У разі потреби, разом із наданням заяви про вказаний факт, здається біологічний зразок для виведення ДНК-профілю для подальшого їх порівняння. Зразки відбираються у біологічних батьків або дітей зниклої особи (для цього необхідно мати при собі паспорт та свідоцтво про народження дитини);

4. Дана категорія справ далі передається поліцією до СБУ для подальшого проведення досудового розслідування.

Відповідно, родині Захисника необхідно звернутися до СБУ, щоб дізнатися ПІБ слідчого у справі для подальшої взаємодії з ним;

5. Розпочати вести “щоденник”, у якому (бажано з першого дня) записувати всю важливу інформацію:

1) Всю наявну інформацію про Захисника, який опинився у полоні;

2) Далі - записувати всі події та дії, що будуть відбуватися (ПІБ та телефони людей, з якими спілкувалися чи будете спілкуватися, час та дату телефонних розмов, подання звернень або заяв (дату та виконавців), короткий зміст відповідей на ваші звернення.

Куди звертатися, якщо Захисник потрапив у полон

Для отримання інформації можна звертатися до наступних державних органів:

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (за місцем проживання);

Військова частина, інший силовий підрозділ (СБУ, ГУ НП тощо), де Захисник був зарахований до особового складу;

Національне інформаційне бюро (НІБ):

Цілодобова “гаряча лінія” — 1648 та міський номер: +38 (044) 287 81 65

Сайт https://nib.gov.ua/uk/

Телеграм-бот: nib_uncp_bot.

Об’єднаний центр з пошуку та звільнення полонених при СБУ:

Цілодобово: +38 (067) 650 83 32;

Email: united.centre.ssu@gmail.com

Вгору