Ворожі маніпуляції для школярів: як російська пропаганда тисне на дітей в окупації

Джерело:  v-variant.com.ua  /  17:20, 25 Серпня 2023

Особливо вразлива категорія — це діти та літні люди, які мають надмірну довіру до всього, що пропонується в інфопросторі

Інформаційний вплив — сильна зброя “масового ураження” свідомості, яку окупанти активно використовують на тимчасово окупованих територіях, зокрема Луганської та Донецької областей. Особливо вразлива категорія — це діти та літні люди, які мають надмірну довіру до всього, що пропонується в інфопросторі.

Зокрема, на дітей вчиняється вплив через освітні процеси та підручники, які після окупації миттєво замінили на російську версію. При цьому українську літературу та книжки з освітньої програми росіяни називають “націоналістичною”.

Східний Варіант разом з експертами розбирає ворожі маніпуляції, які зосереджені на молодому поколінні, та дає рекомендації, як дітям в окупації триматись під тиском російської пропаганди.

Фейк: Українських школярів навчають націоналістичній історії

В Україні виховують націоналістів” — так звучать безліч новинних тез у російських джерелах. Особливу напругу у росіян викликає історична література, де йдеться про українські національно-визвольні протистояння, зокрема у підручниках української шкільної програми.

Джерело фейку: Телеграм канали “Донбасс решает”, “Алчевские новости”

російська пропаганда тисне на дітей

Фото з соціальних мереж

Такі наративи про націоналізм ширяться серед жителів Донецької та Луганської областей ще з 2014 року, коли на захоплених територіях росіяни почали знищувати українську літературу.
Після початку повномасштабного вторгнення окупанти розширили свою пропаганду на новоокуповані території та повідомляють, що цьогоріч діти будуть вивчати нову Історію”, де йдеться про так звану “спецоперацію на території Донбасу”.

російська пропаганда тисне на дітей

Скріншоти з проросійських Телеграм каналів

Також ворожі канали проводять голосування серед користувачів мереж, де пропонують включити в навчальну програму антифашистський курс на прикладі України”.

російська пропаганда тисне на дітей

Скріншот з опитуванням у російських мережах

Поки що росіяни взялися “опрацьовувати” старшокласників, однак з наступного року планують охопити й учнів середніх класів.

російська пропаганда тисне на дітей

Скріншот з проросійського каналу “Донбасс решает”

Спростування

Книжка зі Старобільської школи, про яку йдеться в проросійських каналах, не має жодної відмітки зі шкільної бібліотеки чи грифу МОН. Також не вказано для учнів якого класу вона розрахована. Отже, твердження, що українських дітей навчали по цих підручниках у школі, вже не обґрунтоване.

Що ж стосується історичної складової, то звинувачення українців у нацизмі — це досить давня і тривала практика, яку росіяни продовжують просувати у теперішній час. Наталія Зубар, голова правління Інформаційного центру “Майдан Моніторинг”, пояснює:

Якщо почитати історію УПА, то можна побачити, що у тому, що робить зараз росія з брехнею про Україну, немає нічого нового. Я раджу вивчати історію боротьби за незалежність України, яка почалася дуже давно. Є конкретні люди, які це робили. І тоді одразу буде зрозуміло, що то дуже стара методичка”.

Під заборону росіян потрапляє будь-яка українська освітня література, навіть, яка не висвітлює взаємини України з росією.

Ірина Жданова

Експертка зі спеціалізованої освіти наукового профілю, засновниця наукового ліцею-пансіону “Міжнародна зелена школа ім. Клима Чурюмова” та кандидатка історичних наук Ірина Жданова говорить:

Навіть ті теми, які мають нейтральний опис історії УПА, Степана Бандери, без оцінювальних суджень, сприймаються дуже вороже росією. Ці підручники для них як пропаганда націоналізму і фашизму.

Освіта та історія завжди були заідеологізовані за словами Ірини Жданової. Нова російська навчальна програма — це маніпуляція молодим поколінням, якому нав'язується важливість так званої “спецоперації” на тимчасово окупованих територіях. Експертка з освіти наводить приклад:

Цьому є підтвердження — новий підручник з історії, який вийшов за редакцією Мединського. Там виклад історії росії з 1945 починається з цитати путіна про те, що крах СРСР — це величезна ідеологічна катастрофа. Таким чином підводиться основа для виправдання репресій та тієї політики, яка зараз проводиться.

Ще з 2014 року найпершими діями окупантів була заміна підручників у школах. Ірина Жданова згадує, що в той час частина міжнародних організацій уникала всього, що стосувалось освітніх процесів на тимчасово окупованих територіях.

Важко було організувати інформаційні кампанії стосовно доступу дітей до освіти, — пригадує пані Ірина. І додає: “Це ще одне свідчення, що освіта є ключовим моментом впливу на людей, на виборців і діти є заручниками цих програм з історії та в цілому освітньої програми, яка викладається на тимчасово окупованих територіях.

Нестала психіка і процес формування цінностей робить дітей вразливою категорією, яка легко піддається впливу “інформаційної блокади”.

російська пропаганда тисне на дітей

Скріншот з Телеграм каналу інтернет-видання “Східний Варіант”

Ірина Жданова звертає увагу на те, що глобально російська пропаганда у школах може вплинути на тероризм з боку молодого покоління, яке пробуло в окупації 9 років поспіль і вже сформувало свої цінності.

Російська пропаганда впливає на їхню ціннісну орієнтацію, і це не має нічого спільного із нашими цінностями демократії, гідності прав людини, євроінтеграції. Я прогнозую збільшення тероризму і в дитячому, і в молодіжному середовищі. Це буде глобальна проблема не лише України, а і всього світу. Саме діти та молодь надзвичайно піддаються впливу екстремізму, — пояснює експертка з освіти.

Основні фактори, які сприяють вразливості молоді на тимчасово окупованих територіях є “тунельне” мислення через постійний стрес та відсутність мобільності. Ірина Жданова додає:

Це непокоїть, оскільки діти в підлітковому віці як у коконі. Вони дуже вразливі. Ізольованість і підлітковий період — це дуже сприятлива сфера для формування екстремізму. Ми маємо це враховувати й діяти на випередження.

Як вберегти дітей в окупації від російського впливу у школах?

Зі свого досвіду роботи з дітьми Ірина Жданова пригадує дівчинку з Луганщини, яка у липні цього року приїхала до “Міжнародної зеленої школи ім. Клима Чурюмова”. Школярка поділилася, що “їй боляче спостерігати за друзями, які у соцмережах розказують як їм добре з росією та співають пісні на фоні ворожих прапорів.

Жителі окупованої Донеччини та Луганщини залишаються без права вибору, однак спробувати зберегти українське в дітях можна через інформаційний онлайн простір. Експерка з освіти ділиться думками з цього приводу:

Головна порада — залишатись таємно школярем українських шкіл, про це не треба публічно говорити. Є батьки, які в силу різних причин там залишились та хочуть відправляти своїх дітей в Україну на подальше навчання, і ми не маємо втратити цих дітей”.

Ірина Жданова відмічає, що на окупованих територіях залишились вчителі, які потайки навчають дітей за українською програмою. Якщо дитині не хочеться займати певну ідеологічну позицію, то можна замість історії вивчати, наприклад, астрономію, математику, хімію чи літературу.

Також експертка з освіти радить школярам в окупації шукати доступ до українського контенту. Відшукати онлайн відеоуроки та інші деталі про українську освіту можна на сайті “Доступна освіта”.

Знаю багато дітей, які плачуть, сумують за Україною, — говорить пані Ірина, — і я закликаю цих дітей залишатися з надією. Вони мають право на свою думку і на доступ до інформації не тільки, яку їм насаджують у школах на тимчасово окупованих територіях, але й до іншої інформації, яка є у вільному доступі на українських ресурсах”.

Вгору